آهن مازیار | بازار آهن، مرکز فروش آهن، میلگرد

فروش تخصصی و حرفه ای انواع آهن آلات از تهران. به علت نوسانات قیمتها تلفنی اعلام میگردد

فلز روی چیست؟ کاربرد و فرایند تولید روی

یکی از رایج ترین فلز ها بعد از آهن و آلومینیوم، عنصر شیمیایی روی با نماد (zn) است.

blog

یکی از رایج ترین فلز ها بعد از آهن و آلومینیوم، عنصر شیمیایی روی با نماد (zn) است. در گروه جدول تناوبی 12 روی بعد از آهن، آلومینیوم قرار گرفته است. از فلز روی در صنعت های مهم و بیولوژیکی استفاده می شود. اگر بخواهیم از نظر بیولوژیکی فلز روی را مورد بررسی قرار دهیم می توان به اهمیت آن در ادامه حیات گیاهان و جانوران اشاره کرد. جالب است بدانید که نه تنها حیات این جانوران به فلز روی بستگی دارد بلکه بسیاری از عملکرد های بدن آن ها وابسته به فلز روی می باشد. فلز روی می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی روند ساخت سلول ها، آنزیم های جدید، فرآوری کربوهیدارت و چربی ها نیز بگذارد. در ادامه بیشتر درباره ویژگی های فلز روی و موارد مصرف آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مختصری درباره مفهوم فلز روی

فلز روی جز نرم ترین فلز های موجود در دنیا به حساب می آید. قدمت فلز روی بسیار زیاد است و از قرن ها پیش مورد استفاده قرار می گرفته است.  بنابراین می توان گفت که در زمان قدیم بسیاری از اشیا با استفاده از فلز روی ساخته شده اند. هند و چین هزاران سال قبل از میلاد مسیح موفق به کشف فلز روی شده اند. بنابراین هند و چین جز کاشفان فلز روی در آسیا هستند. سپس در آمریکا آندریاس ماگراف فلز روی را کشف کرده است. در نهایت از آن به بعد با کشف این فلز و درک ویژگی های آن در صنایع مهم بسیاری از آن استفاده های مهمی شده است.  برای درک بهتر این مطلب در ادامه به بررسی کاربرد فلز روی خواهیم پرداخت.

آشنایی با کاربرد های فلز روی

از کاربرد های فلز روی می توان به لوازم الکتریکی، الکترونیکی، صنعت خودرو سازی، صنعت دارو سازی، صنعت رنگ سازی و چاپ، ساخت آلیاژ های مختلف مانند برنج و برنز اشاره کرد. همچنین در مواد سازنده باتری نیز از فلز روی استفاده شده است. در صورتی که قصد جلوگیری از زنگ زدگی فلز ها را دارید و به دنبال گزینه مناسبی هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از آبکاری فلزات توسط فلز روی نیز می باشد. همچنین در صنایع لاستیک سازی، کشاوزی و موارد مشابه دیگر نیز شاهد به کار گیری فلز روی بوده ایم.

فلز روی

فلز روی چه ویژگی هایی دارد؟

فلز روی دارای رنگ نقره ای مایل به آبی است که به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. البته باید بدانید که این بدین معنی نیست که فلز روی از همه لحاظ دارای ویژگی های مثبتی است و باید بدانید که به دلیل مقاومت کششی پایینی که این فلز دارد جز فلز های شکننده قرار خواهد گرفت. بنابراین از فلز روی در حوزه هایی که نیازمند تحمل بالایی است استفاده نمی کنند.

فلز روی چگونه تولید می شود؟

برای تولید روی ابتدا نیاز است که به سراغ معدن ها بروند. فلز روی را نیز تنها می توان از معدن سولفید که دارای کادمیوم، سرب، آهن و نقره است پیدا کرد. این سنگ معدن در کشور های چین، ژاپن، استرالیا و آمریکای شمالی و جنوبی به وفور یافت می شود. درر نهایت پس از جستجو معدن برای تولید فلز روی از دو روش استفاده می شود که در ادامه هر یک از آن ها را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

فلز روی

روش اول: استفاده از فرایند الکترولیتی

جالب است بدانید که بیشترین روی تولید شده در جهان با استفاده از روش الکترولیتی به دست آمده است. در روش الکترولیتی از چند مرحله برای ساخت فلز روی استفاده می شود. مراحل تولید فلز روی در فرایند الکترولیتی شامل تغلیظ سنگ معدن، برشته کردن سنگ معدن، تبدیل اکسید روی به سولفات و الکترولیز می شود.

روش دوم: استفاده از فرایند حرارتی

در روش دوم برای تولید فلز روی از حرارت دادن به وسیله کوره های حرارتی  ISF نیز استفاده می شود. اروپا نیز به دلیل تولید گاز زیاد در روش فرایند حرارتی از آن برای تولید فلز روی استفاده نخواهد کرد. چرا که در روش حرارتی مصرف انرژی بسیار بالا خواهد بود.

ساعت مچی مشکی الکترونیکی

Brand
دسته بندی: الکترونیک
کد: MS46891340

80000 تومان
  • لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است..
  • چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی.
  • مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد..