آهن مازیار | بازار آهن، مرکز فروش آهن، میلگرد

فروش تخصصی و حرفه ای انواع آهن آلات از تهران. به علت نوسانات قیمتها تلفنی اعلام میگردد

کوره بلند

در کارخانه های ذوب آهن از کوره بلند استفاده می شود

blog

در کارخانه های ذوب آهن از کوره بلند برای تولید آهن و محصولاتی مانند تیر آهن استفاده می شود. یکی از اصیل ترین روش های جداسازی آهن از سنگ آهن استفاده از کوره  بلند نیز می باشد. در ادامه بیشتر درباره نحوه عملکرد کوره بلند توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مختصری درباره مفهوم کوره بلند

یکی از روش های احیای آهن از سنگ معدن استفاده از کوره بلند نیز می باشد. یکی از روش های رایج تولید آهن اسفنجی به کار گیری کوره بلند است. کارخانه ذوب آهن یکی از قدیمی ترین کارخانه هایی است که بزرگ ترین کوره ذوب آهن را دارد. طراحی و ساخت کوره بلند در کارخانه ذوب آهن توسط شوروی انجام شده است. همچنین چند کوره کوچک تر در ایران وجود دارد که توسط شرکت پوسکو کره جنوبی ساخته شده است.

آشنایی با فرایند تولید فولاد در کوره بلند

آهن خام محصول تولید شده  توسط کوره بلند است. کربن آهن خام حدود 3 الی 4 درصد است. و در دمای 1300 درجه به نقطه ذوب خود می رسد. جالب است بدانید که با تنظیم درجه حرارت کوره بلند می توان دو نوع آهن تولید کرد. آهن خام سفید و آهن خام خاکستری محصولات کوره آهن هستند.

 

کوره بلند

 

عوامل تاثیر گذار بر ظرفیت کوره بلند

عوامل بسیاری در ظرفیت کوره بلند تاثیر می گذارند. قطر و ارتفاع کوره جزاین عوامل مهم هستند. همچنین می  توان با تغییر حجم سوخت کوره ظرفیت آن را افزایش داد. در نتیجه می توان گفت که هر چقدر حجم سوخت کوره بلند کمتر شود ظرفیت آن بیشتر است و  همچنین هر چقدر سوخت بیشتر شود فضای کوره کمتر خواهد شد.

اجزای تشکیل دهنده کوره بلند

کوره بلند از دو مخروط تشکیل شده که ناقص هستند. جنس جدار خارجی کوره را صفحات فولادی تشکیل می دهند. اما جنس لایه داخلی کوره بلند از مواد نسوز است. یکی از راه های خنک کردن کوره بلند استفاده از جریان آب در دیواره های کوره نیز می باشد. ارتفاع کوره بلند 30 الی 80 سانتی متر است. همچنین قطر آن بین 10 تا 14 متر نیز می باشد. مواد مذاب موجود در کوره بلند در انتهای آن که شکلی استوانه ای دارد جمع می شوند. به طور کلی دو قسمت خروجی در کوره بلند وجود دارد. بخش اول در دهانه کوره بلند است برای خروج مواد و بخش دیگر در انتهای آن نیز می باشد.

 

کوره بلند

 

 نقش آهک در کوره بلند چیست؟

برای تولید فولاد تنها آهن را درون کوره بلند نمی ریزند بلکه آهک نیز به آن اضافه می کنند. سنگ آهک در کوره نقش مهمی دارد و باعث می شود تا فولاد تولید شود. آهک در کوره بلند با هوایی که وارد کوره می شود واکنش نشان می دهد و سپس گرما تولید می شود. بنابراین به آهک یا ککی که وارد کوره بلند شده و گرما را به وجود آورده است کک گداز آور گفته می شود. بنابراین می توان گفت مرحله اول تولید فولاد با واکنش اولیه کک رقم می خورد. مهم ترین اتفاق در واکنش اولیه کک در ورود به کوره، جداسازی ناخالصی های آهن نیز می باشد.

 

کوره بلند

معرفی مزایا و معایب استفاده از کوره بلند

روش های مختلفی برای تولید آهن خام وجود دارد که در این مقاله ما قصد داریم مزایا و معایب استفاده از روش کوره بلند را معرفی کنیم.

مزایا:

  • انرژی نسبتا پایینی مصرف می کند.
  • هزینه تولید پایین و بهینه شدن فرایند
  • کیفیت بالای محصول از شمش کوره
  • افزایش حجم تولید بالا به دلیل شارژ پیوسته

معایب:

  • طولانی بودن فرایند
  • آسیب بالا به محیط زیست
  • افزایش میزان سوخت مصرفی
  • کاهش معادن سنگ آهک و افزایش قیمت

ساعت مچی مشکی الکترونیکی

Brand
دسته بندی: الکترونیک
کد: MS46891340

80000 تومان
  • لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است..
  • چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی.
  • مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد..