آهن مازیار | بازار آهن، مرکز فروش آهن، میلگرد

فروش تخصصی و حرفه ای انواع آهن آلات از تهران. به علت نوسانات قیمتها تلفنی اعلام میگردد

استانداردهای جوشکاری

استاندارد های جوشکاری در واقع یک سری اطلاعات درباره روش های تست مواد جوشکاری شده نیز هستند.

blog

استاندارد های جوشکاری با هدف تولید محصولات طبق روش های اصولی به وجود آمده اند و  از نظر ایمنی و اشخاص خاص رعایت استاندارد های جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که استاندارد های جوشکاری دارای انواع مختلفی هستند و هر یک با هدف خاصی بوجود آمده اند. اگر عاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع استاندارد های جوشکاری هستید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید. 

مختصری درباره مفهوم استاندارد

برای افزایش ایمنی محصولات و تولید اصولی آن ها از یک سری قوانین استفاده می شود که به آن ها استاندارد گفته می شود. استاندارد ها نیز در زمان تولید یک محصول شامل روش های تولید، روند ها و تست های مورد نیاز درستی عملکرد محصول نیز می شوند.

 معرفی انواع استاندارد ها

محصولات متنوعی توسط تولید کنندگان برای رفع نیاز جامعه تولید و به بازار عرضه می شود به همین دلیل برای ساخت هر یکاز این محصولات استاندارد های مختلفی وجود دارد و ما قصد داریم در این بخش به معرفی مهم ترین استاندارد ها بپردازیم.

اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ اي ﻳﺎ ﺷﺮﻛﺘﻲ

اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ آﻧﻬﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ در ﺣﻮزه ﻳﻚ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻳﺎ ﺷﺮﻛﺖ اﻋﺘﺒﺎر دارﻧﺪ. اﻳﻦ ﻧﻮع اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺳﻄﺢ ﻓﻨﺎوري ﻛﺸﻮر را ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ. در اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ﻓﻌﺎﻟﻴﺘﻬﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﻃﺮاﺣﻲ، آزﻣﻮن، ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺲ از ﻓﺮوش، ﭘﺮﺳﻨﻞ، ﺧﻂ ﻣﺸﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ و .... ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺷﻜﻞ و ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻳﻚ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻳﺎ ﺷﺮﻛﺖ را ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺻﻮﻟﻲ در ﻣﻲآورﻧﺪ. اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎﻳﻲ ﻧﻈﻴﺮ ﺟﻨﺮال اﻟﻜﺘﺮﻳﻚ (GE)، وﻟﻮو (VOLVO)، ﻓﻮرد (FORD)، رﻧﻮ (RENAULT) و .... در اﻳﻦرده ﺟﺎي ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ.

اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي اﻧﺠﻤﻨﻲ ﻳﺎ ﺻﻨﻔﻲ

ﺷﺎﻣﻞ ﻗﺮاردادﻫﺎ و ﻣﺴﺘﻨﺪات ﻳﻚ ﮔﺮوه ﻛﺎري ﻣﺘﺨﺼﺺ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻮل ﻳﻚ ﻣﺤﻮر ﺻﻨﻌﺘﻲ – ﻓﻨﻲ و ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺗﻌﺎرﻳﻒ ﻣﺸﺨﺺ و اﻳﺠﺎد ﻳﻚ زﺑﺎن ﺑﻴﻦ ﮔﺮوﻫﻲ ﺗﺪوﻳﻦ ﻣﻲ ﺷﻮد. رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻳﻦ ﻧﻮع اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﻴﺸﺘﺮ در ﻛﺸﻮر آﻣﺮﻳﻜﺎ دﻳﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻ و ﺗﺨﺼﺼﻲ ﺑﻮدن ﻣﺪارك، ﻣﺴﺘﻨﺪات آﻧﻬﺎ اﻋﺘﺒﺎر ﺟﻬﺎﻧﻲ ﭘﻴﺪا ﻛﺮده اﺳﺖ.از ﺟﻤﻠﻪ اﻳﻨﻬﺎ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي اﻧﺠﻤﻦ آزﻣﻮن و ﻣﻮاد آﻣﺮﻳﻜﺎ (ASTM)، اﻧﺠﻤﻦ ﻣﻬﻨﺪﺳﺎن ﻣﻜﺎﻧﻴﻚ آﻣﺮﻳﻜﺎ (ASME)، ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻧﻔﺖ آﻣﺮﻳﻜﺎ (API)، اﻧﺠﻤﻦ ﻣﻬﻨﺪﺳﺎن ﺧﻮدرو (SAE) و .... اﺷﺎره ﻧﻤﻮد.

 اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻣﻠﻲ

ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺴﺘﻨﺪات و ﻣﻘﺮرات ﻛﻴﻔﻲ، ﺗﻌﺎرﻳﻒ، روﺷﻬﺎي آزﻣﻮن و ... ﻳﻚ ﻛﺸﻮر در ﻣﻮرد ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺧﻮد ﻳﺎ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در آن ﻛﺸﻮر اﺟﺎزه ﻓﺮوش ﭘﻴﺪا ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. اﻳﻦ ﮔﺮوه از اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻣﻮﺳﺴﻪ (ﺳﺎزﻣﺎن) اﺳﺘﺎﻧﺪارد آن ﻛﺸﻮر ﻛﻪ ﻣﻘﺎم ذﻳﺼﻼح ﺑﺮاي ﻛﺎر ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.از ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻣﻠﻲ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻠﻲ اﻳﺮان (ISIRI)، آﻣﺮﻳﻜﺎ (ANSI)، آﻟﻤﺎن (DIN)، اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن (BSI) و ... اﺷﺎره ﻛﺮد.

اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﻨﻄﻘﻪاي

ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺳﻴﺎﺳﺖ، روش ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻣﺼﺮف و اﻣﺜﺎل آن ﺑﺮﺧﻲ از ﻛﺸﻮرﻫﺎ را ﺑﺮ آن داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﺸﺘﺮﻛﺎ" ﻣﺒﺎدرت ﺑﻪ ﺗﺪوﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﻣﻨﻄﻘﻪ اي ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ ﻣﺴﺘﻨﺪات و ﻣﺪارك ﻓﻨﻲ ﮔﺮوﻫﻲ از ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻬﺮه ﻣﻨﺪي از ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﺸﺘﺮك و زﺑﺎن ﻋﻤﻮﻣﻲ در ﻣﻜﺎﺗﺒﺎت، ﺗﺠﺎرت و ﺗﺒﺎدل ﻛﺎﻻ اﻳﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ را ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲ دﻫﺪ. ﺑﺮﺧﻲ از اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از اﺳﺘﺎﻧﺪارد اروﭘﺎ (EN)، اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﻋﺮﺑﻲ (ASMO)، اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻛﺸﻮرﻫﺎي آﻓﺮﻳﻘﺎﻳﻲ (ARSO) و اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻛﺸﻮرﻫﺎي آﻣﺮﻳﻜﺎﻳﻲ (ﭘﺎن آﻣﺮﻳﻜﻦ) COPANT)

 اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ

اﻣﺮوزه روﻧﺪ رﺷﺪ ﺻﻨﻌﺖ و ﺗﺠﺎرت و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﺤﻮﻻت ﻋﻠﻤﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﺟﻬﺎن ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اي اﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺸﻮرﻫﺎ را ﺑﻴﺶ از ﭘﻴﺶ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻧﺰدﻳﻚ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ و در اﻳﻦ راﺳﺘﺎ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎي ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﺑﺮاي اﻳﺠﺎد ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ، ﺳﻬﻮﻟﺖ ارﺗﺒﺎط و رﻓﻊ ﻣﺸﻜﻼت ﻓﻨﻲ ﺗﺪوﻳﻦ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ. اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﺎ ﺣﺎﺻﻞ ﺗﻮاﻓﻖ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ذﻳﺮﺑﻂ ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﻋﻀﻮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﺳﺖ.

استاندارد جوشکاری چیست؟

استاندارد های جوشکاری به هدایت فعالیت های جوشکاری بر اساس مدارک انجمن جوشکاری آمریکایی کمک بسیاری می کنند. استاندارد های جوشکاری در واقع یک سری اطلاعات درباره روش های تست مواد جوشکاری شده نیز هستند. از عبارت جامع استاندارد جوشکاری برای کد ها، اسپک ها، شیوه های توصیف شده، دسته بندی و راهنمایی های مورد نیاز فرایند جوشکاری استفاده می شود. منظور از کد ها اعمال فرایند جوشکاری به روشی درست است و اسپک ها قوانین و دستوراتی هستند که باید بر روی محصولات به خوبی اعمال شوند. باید بدانید که رعایت استاندارد های جوشکاری زمانی بسیار مهم خواهد شد که از نظر ایمنی برای افرادی خاص اهمیت داشته باشد.  به طور کلی استاندارد های جوشکاری در آیین نامه ای خاص آمده اند و بسیار مهم است که به آن ها توجه کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

بررسی دلیل اهمیت استفاده از استاندارد ها

با استفاده از استاندارد جوش جوشکاری گاز، قوس الکتریکی لب به لب، سپری و حفره ای نیز بوجود خواهد آمد. از استاندارد جوش  برای تولید لوله های کربنی کم آلیاژ نیز استفاده می شود. از کاربرد های لوله های کربنی نیز می توان به انتقال گاز، نفت خام، مشتقات فنی و .. نیز اشاره کرد. باید توجه داشته باشید که برای هر گونه فرایند جوشکاری نیاز است که از استاندارد های جوش نیز استفاده کنید. روش های جوشکاری بسیار متنوع هستند و شما می توانید از آن ها استفاده کنید. چرا که عدم رعایت استاندارد ها در جوشکاری لوله  و .. نیز باعث می شود خسارت های مالی و جانی بسیار زیادی بوجود بیاید. از دیگر معایب عدم توجه به استاندارد های جوش می توان به خسارت های مالی  و جانی برای صنعتگران نیز اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با انواع استاندارد های جوش نیز در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

 

استانداردهای جوشکاری

 

معرفی انواع استاندارد های جوش

از انواع استاندارد های جوشکاری می توان به استاندارد AWS، ASME، API  اشاره کرد که در ادامه بیشتر درباره هر یک از آنها توضیح خواهیم داد.

استاندارد AWS: اولین استاندارد مربوط به تحقیق های اولیه در مورد نحوه جوشکاری نیز می باشد. در این مرحله انواع دستورالعمل های جوشکاری نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

استاندارد ASME:  مخفف عبارت  AMERICAN SOCIETY OF MECHANICAL ENGINEERS است. برای چگونگی ساخت محصولات مختلف و عمل جوشکاری از استاندارد ASME استفاده می شود. همچنین باید بدانید که رعایت این استاندارد  در فرایند جوشکاری بسیار اهمیت دارد.

استاندارد API: استاندارد API از سازمان American Petroleum institute گرفته شده است. یکی از مزایای استفاده از استاندارد  API  پیشبرد بهتر روند تولید سیستم های لوله کشی نیز می باشد.

 

استانداردهای جوشکاری

آشنایی با دستورالعمل ها و استاندارد های جوشکاری هر قطعه یا سازه دارای دستور العمل و استاندارد های خاص نسبت به خود است. به کارگیری استاندارد های که در قسمت بالا به معرفی آن ها پرداخته ایم باعث می شود که ایمنی روند تولید محصولات با استفاده از روش جوشکاری تا حد بسیاری افزایش پیدا کند. افراد می توانند در تولید محصولات خود از یک الی چند نوع استاندارد نیز استفاده کنند. استاندارد ها نیز به روند پیش برد فرایند های تولید محصولات نیز کمک بسیاری می کنند.

ساعت مچی مشکی الکترونیکی

Brand
دسته بندی: الکترونیک
کد: MS46891340

80000 تومان
  • لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است..
  • چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی.
  • مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد..