آهن مازیار | بازار آهن، مرکز فروش آهن، میلگرد

فروش تخصصی و حرفه ای انواع آهن آلات از تهران. به علت نوسانات قیمتها تلفنی اعلام میگردد

سازه های فلزی خرپایی

سازه های فلزی خرپا به صورت مثلثی طراحی شده و به همین دلیل از مقاومت بالایی بهره مند شده اند.

blog

سازه های فلزی خرپا به صورت مثلثی طراحی شده و به همین دلیل از مقاومت بالایی بهره مند شده اند. بیشترین استفاده از سازه های خرپا در جنس فلزی است چرا که مقاومت بیشتری نسبت به نمونه های چوبی آن دارد. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره سازه های فلزی خرپا هستید. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مختصری درباره سازه های فلزی خرپا

سازه فلزی خرپایی، در دو جنس فلز و چوب تولید شده است. استفاده از سازه های خرپایی فلزی به دلیل مقاومت بالا بسیار بیشتر دیده شده است. ساختار  سازه های فلزی خرپایی به گونه ای در نظر گرفته شده است که ظاهری مثلثی دارد. علت این سبک طراحی افزایش مقاومت این سازه  و توزیع یکنواخت وزن، کنترل تنش، تراکم بدون ایجاد خمش یا برش است. شاید برای شما جالب باشد که اشکال مهندسی بسیار قدرتمند تر از چهار ضلعی ها هستند. بنابراین به دلیل پایداری بیشتر ظاهر مثلثی سازه های خرپا به شکل مثلثی تولید شده اند. برای ثابت شدن انتها مثلث ها از اتصالاتی به نام گره استفاده شده است.

 

سازه فلزی خرپا

استفاده از خرپا فلزی چه مزایایی دارد؟

تا کنون متوجه شده اید که یکی از دلایل انتخاب سازه های خرپا از جنس فلز مقاومت بالای آن ها است. اما باید بدانید که انتخاب جنس فلزی این سازه دلایل دیگری هم مانند: نصب و اجرای ساده، زمان کوتاه نصب، مقاومت بالا در برابر نیرو های خارجی و حوادث ناگوار مانند زلزله، حمل و جا به جایی آسان، مناسب برای ساختمان های مرتفع و بسیار مقرون به صرفه نیز می باشد.

انواع روش های تولید سازه های خرپا

همانطور که گفته شد سازه های خرپا برای اتصال به گیره هایی وصل خواهند شد.  گیره های سازه های خرپا به سه روش لولا، سفت و سخت، نیمه سفت سخت طراحی می شوند. جالب است بدانید که گره ها در میزان مقاومت سازه های فلزی خرپا بسیار اهمیت دارد. چرا که بار وارد شده بر سازه ها مستقیم بر روی گره ها تاثیر گذار خواهد بود. پس از وارد شدن بار به گره ها، فشار وارد شده بر تیر های باربر، دیوار ها و زمین منتقل خواهد شد. از کاربرد های سازه های فلزی خرپا می توان به ایجاد پل، سقف، برج ها، انبار های صنعتی، سوله ها و.. نیز اشاره کرد.

مزایای استفاده از سازه های خرپا:

از مزایای بکارگیری سازه های خرپا می توان به کاهش وزن وارد شده بر روی سازه، کاهش انحراف و خمش، پشتیبانی از بار های سنگین نیز اشاره کرد. جالب است بدانید که سازه های فلزی خرپا دارای انواع مختلفی هستند و هر یک برای هدفی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. برای آشنایی بیشتر با انواع نمونه های خرپا های فلزی در ادامه با معرفی آن ها همراه ما باشید.

 

سازه فلزی خرپا

 

معرفی انواع سازه های فلزی خرپا

خرپا فلزی ساده :

خرپا فلزی ساده ساختاری مثلثی دارد که با استفاده از گیره مقاومت خود را حفظ کرده است. بیشترین کاربرد خرپا فلزی ساده در ساخت سقف قاب بندی شده نیز می باشد. جالب است بدانید سایر مدل های سازه خر پا کمتر از ساختار این سازه فلزی ساده استفاده می کنند.

خرپا فلزی مرکب:

اگر به دنبال مقاوم ترین نمونه سازه های فلزی خرپا هستید باید بگوییم که مقاومت خرپا فلزی مرکب بسیار بیشتر از نمونه های دیگر نیز می باشد. بنابراین با خرید سازه خرپا فلزی مرکب خیال خود را از میزان استحکام این سازه راحت خواهید کرد. به طور کلی می توان گفت انتخاب نوع این سازه فلزی کاملا مربوط به نوع پروژه ای است که قصد اجرای آن را دارید.

خرپا فلزی فضایی:

خرپا فلزی فضایی ساختاری سه بعدی دارد و همانند مدل ساده از مثلث های متصل به هم ساخته شده است. به دلیل سه بعدی بودن خرپا فلزی محبوبیت استفاده از این مدل سازه بیشتر از سایر نمونه ها درمیان کارفرما ها نیز می باشد. سه بعدی بودن خرپا فلزی نیز باعث شده تا بسیار مقاوم تر از محصولات مشابه باشد. بنابراین کاربرد خرپا فلزی فضایی کاملا متفاوت از سایر محصولات مشابه است. برای ساخت خرپا های فضایی از جنس های آهن، فولاد، آلومینیوم نیز استفاده می شود. اگر تصور شما این است که برای استفاده از این مدل سازه به محصولی مقاوم تر نیاز دارید می توانید از نمونه دو بعدی آن استفاده کنید. مشخص است که مقاومت خرپا فضایی دولایه بیشتر از تک لایه است بنابراین قیمت بیشتری هم خواهد داشت.

لیست کاربرد های خرپا فلزی فضایی:

  • تولید سقف نمایشگاه ها
  • مناسب برای کارخانه ها و استخر

خر پا فلزی مسطح:

خرپا فلزی مسطح شامل اجزای هماهنگ در یک صفحه دو بعدی هستند. برای استفاده از خرپا فلزی مسطح از صفحه های دو بعدی به صورت پشت سر هم استفاده می کنند. کاربرد های خرپا فلزی مسطح شامل: ساخت، سقف ها، پل ها، شاه تیر ها و سازه های مکانیکی مانند دوچرخه و هواپیما می شوند.

بررسی انواع نیروهای وارد شده بر خرپا

برای درک بهتر این مسئله که کدام مدل از سازه های فلزی خرپا مناسب اجرای پروژه شما هستند در این بخش قصد داریم به بررسی انواع نیروهای اعمال شده به خرپا را مورد بررسی قراردهیم. چرا که نیرو های وارد شده به سازه ها یکسان نخواهند بود. یکی از موارد موثر بر بار وارد شده به این سازه مربوط به چگونگی استفاده از آن است. برای درک بهتر این مطلب بهتر است به ساختمان های صنعتی توجه کنید. بار وارد شده به ساختمان های صنعتی در دو حالت بار مرده و بار زنده متغیر است. هر دو حالت این بار ها جز مشخصه های فیزیکی به حساب می آیند و کاربرد بسیاری در علوم مهندسی دارند. برای درک بهتر مفهوم این دوبار در بخش زیر به تعریف هر یک پرداخته ایم.

بار زنده: سقف ساختمان را در نظر بگیرید وزنی که تحمل می کند گرانشی است. دلیل گرانشی بودن این بار سرویس دهی، عبور مرور افراد، وزن سازه خرپا، وزن بست ها و .. نیز می باشد. با تغییر شرایط آب وهوایی بار ناشی از بارش برف و باران را نیز جز بار زنده نیز به حساب می آید.

بار مرده: منظور از بار مرده  وزن اجزای ثابت یک ساختمان مانند: تیرآهن، روکش ها، تیرک ها، خرپا، بست ها و .. نیز می باشد. بنابراین ممکن است وزن اجزای دیگری که بر روی سقف قرار دارند جز بار مرده به حساب بیایند.

نیروی باد: با استفاده از تغییر شرایط آب و هوایی ممکن است شاهد وزش باد های شدید باشید در این صورت نیروی باد نیز جز انواع نیروهای اعمال شده به خرپا قرار می گیرد. برخی اوقات ممکن است بر اثر نیروی باد سقف نیز با چالش هایی رو به رو باشد. بنابراین در ساخت سقف با استفاده از سازه خرپا فلزی باید به میزان فشاری که نیروی باد به سقف وارد می کند باشید. در غیر اینصورت ممکن است در اثر وزش شدید باد شاهد برگشت اعضای خرپا خواهید شد.

بار ناشی از زلزله

بار ناشی از زلزله ارتباط مستقیمی با وزن ساختمان دارد بنابراین بسیار مهم است که در ساخت ساختمان های صنعتی به بار ناشی از زلزله توجه ویژه ای داشته باشید. اما در ساخت سایر ساختمان ها نیازی به محاسبه بار ناشی از زلزله نخواهد بود و بهترین روش استفاده از محاسبه وزن ناشی از باد می باشد.

ساعت مچی مشکی الکترونیکی

Brand
دسته بندی: الکترونیک
کد: MS46891340

80000 تومان
  • لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است..
  • چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی.
  • مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد..